EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران خواهان رفع اتهامات علیه روزنامه‌نگاران بخش فارسی بی‌بی‌سی شد
دبیرکل IFJ: حکومت ایران باید به آزار و اذیت روزنامه‌نگاران بی‌بی‌سی فارسی را خاتمه دهد
پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۶

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) با درخواست‌ها از حکومت ایران برای لغو اتهامات کیفری علیه ده‌ها تن از خبرنگاران بی‌بی‌سی فارسی در لندن حمایت می‌کند.

آنتونی بلانژه دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این خصوص گفت: «حکومت ایران بایستی به آزار و اذیت‌های مداوم خود علیه روزنامه‌نگاران بی‌بی‌سی فارسی پایان داده و اتهامات کیفری علیه این روزنامه‌نگاران را لغو و سریعا ممنوعیت‌های ایجاد شده را از بین ببرد.»

روزنامه‌نگاران عضو اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران(NUJ) و عضو فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)، متهم به توطئه علیه امنیت ملی ایران شده‌اند، در پی این اتهام ۱۵۲ نفر از خرید و فروش اموال در داخل ایران منع شده‌ و اموال و دارایی‌های آنان بلوکه شده است.

در تیرماه امسال مقامات قضایی تهران در حکمی قضایی روزنامه‌نگاران فعلی و سابق بی‌بی‌سی و همچنین همکاران این رسانه را ممنوع المعامله کردند.

از ابتدای آغاز به کار تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی در سال ۱۳۸۷، کارکنان ایرانی این رسانه تحت انواع فشارها و آزار و اذیت‌ها قرار گرفته‌اند. بعنوان نمونه مادر یکی از روزنامه‌نگاران بی‌بی‌سی در ایران توسط پنج مرد نقاب‌دار در حالیکه صورتش رو به دیوار بود مورد بازجویی قرار گرفت و به او گفته شده بود که جان پسرش در خطر است زیرا در لندن تعداد زیادی براثر تصادفات رانندگی کشته می‌شوند.

در مورد دیگر، یک دختر شش ساله بخاطر کار کردن خواهرش در بی‌بی‌سی جهت بازجویی احضار شده و اعضای خانواده وی نیز دستگیر شده بودند و برای مجبور کردن روزنامه‌نگار بی‌بی‌سی به استعفا از شغلش، خواهر شش ساله او را به بدترین بخش زندان اوین منتقل کردند. زمانیکه هیچکدام از این رفتارها نتیجه مورد نظر را نداده بود بازجویان از روزنامه‌نگار بی‌بی‌سی خواستند تا بعنوان جاسوس حکومت ایران در بی‌بی‌سی فارسی فعالیت کند.

برخی کارکنان بخش فارسی بی‌بی‌سی هنگام سفر به ایران برای ملاقات خانواده و والدین‌شان با فشارها و آزار و اذیت‌های دستگاههای امنیتی مواجه شده‌اند و پس از گذراندن چندین ماه در زندان از آنان خواسته شده بود که از کار برای بی‌بی‌سی فارسی خودداری کنند. یکی از این روزنامه‌نگاران که به ایران سفر کرده بود نیز ممنوع الخروج شده بود.

روزنامه‌نگاران بخش فارسی بی‌بی‌سی از سفر به ایران احساس امنیت نمی‌کنند و در نتیجه بسیاری از آنان نتوانسته‌اند والدین‌شان را پیش از مرگ ملاقات کنند یا در مراسم ترحیم آنان شرکت کنند. همچنین پاسپورت‌های برخی از والدین کارکنان بی‌بی‌سی فارسی توسط مقامات ایرانی توقیف شده و آنان نیز امکان سفر جهت ملاقات فرزندان و نوه‌هایشان در خارج از کشور را ندارند و برخی نیز شغل‌هایشان را از دست داده‌اند.

دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران همبستگی این نهاد مدافع حقوق روزنامه‌نگاران را با NUJ و اعضای آن اعلام و تاکید کرد که در کنار آنان از خواسته‌هایشان حمایت می‌کند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران با بسیج تمام توان خود برای همبستگی جهانی با این روزنامه‌نگاران از جامعه بین‌المللی می‌خواهد تا با حمایت خود در جهت توقف این رفتار بی‌سابقه علیه روزنامه‌نگاران فعال شوند.






کارت

کارت